Americký bitevní letoun F4U-4 Corsair COBI 2417 - Korean War
výrobce:
COBI
katalogové číslo:
COBI-2417
EAN:
5902251024178
dostupnost:
Skladem-ihned k odeslání (2 ks)
cena bez DPH:
775 Kč
938 Kč
Víte, že:
Vývoj letounu započal již v roce 1938 a vlastně se dá říct, že konstruktéři letadlo nevyvinuli, ale postavili kolem obřího a výkonného motoru Pratt & Whitney.
Jedním ze dvou šéfkonstruktérů byl inženýr ukrajinského původu Igor Sikorsky, který v roce 1919 zklamán z bolševické revoluce emigroval do USA.
Hned první let 29. května 1940 prokázal, že se konstruktérům podařilo stvořit něco vyjímečného i když několik nedostatků se přece jen našlo.
Aby byl výkon silného motoru využit, bylo nutné letadlo osadit legendární 4 m vrtulí Hamilton Standard Hydromatic, no a velká vrtule si zase vynutila tak typické zalomení křídel do tvaru písmene ,,W".
Výroba probíhala v letech 1942 - 1953, a tak byl Corsair nejdéle vyráběným americkým stíhačem poháněným pístovým motorem.
Poptávky po mimořádném stroji byla vysoká a tak byla výroba postupně rozšířena do dalších dvou společností Goodyear a Brewster.
Pořizovací cena letounu byla v roce 1953 1 500 000 USD, což dnes odpovídá částce asi 75 000 000 Kč.
Corsair navržený pro americké námořnictvo se schopností bojovat proti nepřátelům stylem ,,toe-to-toe" (v těsném kontaktu tzv. ,,zoči-voči") měl u japonských letců velký respekt.
Aby ne, když piloti na F4U dosáhli poměru sestřelů 11:1.
Japonští vojáci přezdívali Corsiar ,, whistling death" - pištící smrt.
Američtí vojácí říkali letadlu ,,widow maker" - výrobce vdov kvůli špatnému výhledu při přistání.
S příchodem sovětského letadla MIG-15 během Korejské války se nasazení Corsairů omezilo výhradně na přímou leteckou podporu pozemních jednotek.
Během Korejské války byl zaznamenán také jeden souboj Corsairu pilotovaného kapitánem Jesse G. Folmarem s přesilou 5 MIGů-15.
Při střetu byl jen MIG sestřelen a Corsair silně poškozen ovšem kapitán Folmar vyvázl jen s lehkým zraněním.
K poslednímu nasazení Corsairů došlo v roce 1969 v tzv. ,,Fotbalové" válce mezi Salvadorem a Hondurasem.
Technické parametry:
rozměry: rozpětí 12,5 m, délka 10 m, výška 4,5 m
hmotnost prázdného letounu 4 174 kg
maximálná vzletová hmotnost 8 799 kg
pohonná jednotka hvězdicový motor Pratt & Whitney R-2800 o výkonu 2 100 kW
cestovní rychlost 296 km/h
maximální rychlost 731 km/h
objem nádrží 886 l + případně 2x 586 l v přídavných nádržích
stoupání 19,7 m/s
operačníé dostup 12 649 m
maximální dolet 1 617 km
výzbroj 6x kulomet M2 MG ráže 12,7 mm + 8x neřízená raketa HVAR 127 mm